Ingen bra helg.

0kommentarer

Världens sämsta lördag var det i helgen som gick.

Son som vaknade med 39,2 graders feber och som dessutom levererade måånga rätt så äckliga bajsblöjor (mer än vanligt alltså). Kall mat (frukt, yoghurt osv) gick ner och massor med vatten. Ersättning ratade han och varm mat kaskadspydde han upp så det undvek vi efter att ha konstaterat vid grötintag att det kom upp igen. Som mest hade han 40,2 i temp och det var vid halv ett på natten till söndagen. Sov ändå rätt okej, om än gnyende och sådär. Söndag kväll var han feberfri och sista bajsblöjan fyllde han 17.30 då, sen en helt vanlig kväll och natt på det och så har det bara rullat på som vanligt sedan dess. Skönt att det gick över relativt fort!

Men varför nöja sig med en jobbig grej under en dag när man kan få lite mer jobbigheter inklämt på samma dag?

Min häst var inte helt som hon skulle när jag tog in henne lördag em vid fyra. Svullet i ett ben och lite stapplig, men det var också "allt". Inga andra problem men jag beslutade mig för att låta henne stå inne över natten och se hur benet såg ut och kändes dagen efter (dvs söndag morgon). Åkte från stallet runt klockan sex, då stod hon gladeligen och mumsade i sig hö i sin box.

Klockan åtta ringde de och sa att hon betedde sig konstigt. Stoppade in mat i munnen men tuggade den inte utan den bara låg där eller ramlade ut igen. I övrigt vid gott mod. Bara att åka till stallet och konstatera att hon inte kunde äta. Inte hade hon druckit sen hon kom in heller (och det var ju en sådan där het dag). Det i sig är inget konstigt, ibland skippar hon att dricka när hon står inne så just det bekymrade mig inte. Dock var hon ännu stappligare när man gick med henne, speciellt vid vändning, backning och så vidare som krävde mer än att bara gå rakt framåt.

Ringde ut veterinär som kom framåt halv tio. Strax efter elva åkte de igen och då hade de gjort alla möjliga kontroller och undersökningar (inkl i munnen), men de kunde inte hitta roten till problemet så att säga. "Mystiskt" var deras kommentar om det hela och vi skulle avvakta till dagen efter för att se om läget förändrades eller om det skulle vara detsamma. Om det var detsamma så skulle hon in på kliniken då hon ju måste äta och dricka..

Läget hade inte förändrats till söndagen så det blev så att hon fick åka in på hästkliniken under förmiddagen i söndags och är kvar där än. De har inte kunnat lokalisera problemet mer än att hon inte verkade kunna/vilja svälja men varför det blev så vet de inte. De har gjort en massa undersökningar men.. inget som ger svar på vad som felar. Dock äter och dricker hon äntligen som vanligt nu och om inget förändras under kvällen/natten/förmiddagen imorgon så får hon äntligen komma hem imorgon eftermiddag! De släpper ju inte hem henne förrän de garanterat vet att hon kan äta och dricka som hon ska. Skulle det gå tillbaka till att hon inte kan svälja maten eller så, så fortsätter utredningen. Annars får hon komma hem.

Och givetvis måste hon tillbaka om problemet dyker upp igen.. Men det hoppas jag att det inte gör!

Det är jättejobbigt att inte ens kunna hälsa på henne där hon är, trots att det är relativt nära. Besöksförbud.. Så jag har inte träffat henne sen i söndags och det tär på mig. Så jag hoppas innerligt att hon får åka hem imorgon så att jag får träffa min älskade ögonsten igen. min allra bästa vän.

Kommentera

Bara jag kan se din e-mail, lovar att inte spamma.