Jonämensåatteh..

0kommentarer

En lördag alltså. Visserligen bara i tio minuter till, men ändå. Den här lördagen har jag varit i stallet en sväng (fixat och donat + ridit en kortis), hälsat på päronen pga att pappa behövde kolla bromsarna på bilen och så.. hanns inte så mycket mer nej. Föräldrarna bor sex mil bort och det tar tiiiiid att kolla bromsarna på bilen. Den där sonen vi har, han vaknade för dagen vid tio och sedan tyckte han visst att det inte skulle sovas så mycket på dagen. Det vet vi ju alla hur det slutar då va?
 
Jepp. Övertrött bebis. Han sov en halvtimme eller så hemma innan vi åkte och så kanske tjugo minuter i bilen (framåt slutet av resan). Vi var framme hos päronen framåt tre någongång. Massa intryck + redan trött bebis = GAH! Det var glada miner ett tag men sedan vrålade han som om det gällde livet. Efter mycket om och men kunde han komma till ro i min famn i gungstolen och där sov han 1,5h. Han vaknade när vi skulle åka hem, var glad och jollrig. Sen sov han nästan hela vägen hem i bilen. Det tog en stund att natta ikväll (pappas nattning/natt), det vrålades en del. Men nu så, nu är det tyst.

Själv hade jag tänkt spela lite datorspel (Guild Wars 2) men det blev det då inget av. En stor patch eller något liknande skulle visst laddas ner och det går sjukt långsamt. Dessutom ballade datorn ur och behövde startas om och vips så var klockan för mycket och jag bör lägga mig snart. Somnade alldeles alldeles för sent igår..

Annars då? Jag gosar med en katt just nu. Hon är nöjd över att famnen är ledig, kvalitetstid med matte.. :)

Känns lite skumt att jag bara ammat 3-4 ggr sen kvart i tio igårkväll. Ammade sonen i sängen innan han skulle sova och sen tog ju pappa natten så jag pumpade ur brösten vid tvåsnåret. Sedan orörda bröst till nio på morgonen då båda var spända och gjorde sjukt ont. Pumpade då ur 250ml och eftersom han inte klev upp förrän vid tio och då inte var hungrig och jag behövde åka till stallet (runt halv elva) så matade såklart min man honom medan jag var borta. När jag klev in hemma så åt Filip preciiis upp flaska nr två med urpumpad mjölk. Mina bröst då? Spända och fyllda igen, såklart. Bara att sätta sig och pumpa ur dem så att de inte skulle balla ur totalt. Ingen amning förrän vi var hos mina föräldrar och fisrumpan blev hungrig. Ammade vid två tillfällen och så när vi kom hem nu på kvällen (blev dock tvungen att pumpa ur ena bröstet då sonen bara äter från ett per amningstillfälle). Sedan ammade jag honom i sängen innan han skulle sova. Och nu då? Tja, nu lär jag pumpa ur lite innan jag ska sova för annars kommer brösten börja göra ont igen. Pumpa ur och informera maken om att det finns urpumpad mjölk att ge sonen när han vaknar. Visst får han ersättning de nätter maken tar och jag inte pumpat ur, men helst bröstmjölk så det är klart den ges först och ersättning de andra målen. Bebis är iallafall mätt och nöjd oavsett vad han får av det, som tur är. :)

Min man har tagit helgnätterna i bra många veckor nu. Jag informerade honom om att på fredag kommande vecka så tar jag natten istället. Han blev paff och frågade varför och jag sa att dels så ska jag upp snortidigt på lördagen för att åka till stallet och därmed ändå behöver lägga mig tidigt och dels så vill jag att han också ska "få" sitta uppe och drälla en helgkväll utan att behöva tänka på att han har en son att natta också. Då frågade han vilken kväll i veckan han ska natta sonen istället för fredagskvällen då, så att jag kan roa mig med annat (som nu) istället för att lägga mig med sonen (och istället lägga mig lite senare när sonen redan sover och sådär). För den som nattar bebis nattar även sig själv i samma veva, då det brukar ta sin lilla tid och det inte är värt att kliva upp igen. Man blir trött själv. ;)

Oavsett vad så lär jag ta ett bad imorgon. Min rygg gör ont och den vill lägga sig i ett varmt bad. Skulle lätt kunna tappa upp ett bad nu mitt i natten och ligga där och värma upp musklerna men eh.. nä, någon måtta får det vara på saker och ting trots allt. Istället ska jag borsta tänder, rensa kattlådorna och sen bädda ner mig.

Eller ja.. Pumpa ur brösten, borsta tänderna, rensa kattlådor och sen bädda ner mig. Lika bra att påbörja det hela då klockan redan är kvart över tolv!
 
 

Kommentera

Bara jag kan se din e-mail, lovar att inte spamma.